Maša Seničić
–
neophodno polje: adresa
mesto porekla silom otima ulogu
uporišta: sva dokumenta znaju gde sam
rođena i gde sam upisala prvi razred.
svaka institucija traži da se usidrim
i po tom mi osnovu oporezuje dan duž
–
struka pod kojim titraju neujednačeni,
usitnjeni obroci; gravitacija ih bezvoljno
vuče na teško svarljiv jučerašnji ručak.
mogla bih da budem tanjir pun vitamina,
šaka svežih badema, idealna razmera
između pirinča i vode. potpisujem se, ipak –
ja-opština porodilišta, ja-potvrda o stanovanju,
ja-poštanski broj nadležnog državnog organa
i konačno, ja! izvod iz matične knjige u
–
klimatskim uslovima oslobođenim geografije:
par stotina kilometara nizvodno smrt,
podjednako ležerna po pitanju prostora,
bezbrižne dečake stapa sa stenama pod
budnim okom oluje; dubok, nasilan jaz. čitam
o dečaku koji je svoj vir sam odabrao. slušam
kako žene negde govore ono što baka nikada nije
smela, da neće. osećam da u meni krošnja pulsira,
jedini život kojem garantujem mesto boravka,
–
ja-njena koža, najveći organ u kom sam ikada
potvrdila svoje pitomo, stvarno prebivalište,
jedina šuma iz koje sam ikada izašla svim
svojim granama. tela dečaka upetljala su mi se
u korenje: ženi koja jedino i može–
da kaže
–
(Objavljeno u Književnim novinama, 2021)
–
mogućnost ćutanja
–
prvo,
učim da ćutim u raznovrsnim prostorima,
pripitomljenim i popločanim pustarama,
usuđujem se da odem toliko daleko
da uvedem praznik Sv. Muka
koji ne pripisujem nekom posebnom
datumu, već ga proizvoljno slavim
u svakoj velelepnoj tišini
–
posteljina miriše na čisto,
soba odzvanja od nepažnje,
tvoji roditelji kupuju stanove:
preurediće ih, adaptirati, prodati,
ti nikada nećeš živeti bez njih,
bez stanova i roditelja,
ti ćeš mi slati pisma sa ostrva
i voleti me, tako snažno, pod
svakim krovom koji naslediš
–
drugo,
patnja me zamara. unutrašnjost mog želuca
država je za sebe, sa nadležnim organima
čije mi odgovornosti nisu poznate;
nemir me je tiho i predano odgojio
nakon što su moji roditelji poverovali
da su me vaspitali u svim pravcima:
nisam za sobom bacala mrvice hleba,
nisam za sobom bacala ništa.
–
deca vrište u predškolskoj grupi,
vaspitačice planiraju odmor,
mesecima unapred uplaćuju
aranžmane; koluti prašine im
kroz prozor padaju na lokne:
čistim tvoj stan iz dosade.
mi nećemo imati, tu preglasnu
decu, i nećemo se voleti zauvek
poput drugih ljudi koji na letovanju
lako odaberu mesto za večeru
–
i još nešto,
reći ćeš da pesma nije ćutanje,
ali mogla bi da bude ukoliko
je niko nikada ne pročita
–
lenjost me zamara. nebo se naginje,
mašina za veš usporava, u njoj
prljave stvari menjaju mesta sa
mesom za nedeljni ručak. glasovi
su u obdaništu zamrli, predveče se
ovuda smucaju samo tuđi prijatelji.
volećeš me uvek isto, kao što
se vole ukrasne biljke: pažljivo, kada
si u blizini, i prestravljeno, kada nisi tu
–
ukoliko je niko nikada ne pročita
naglas
–
(Objavljeno u časopisu Ulaznica, 2016)
–
ponekad je i metafora utočište
–
dišem ulicom u kojoj ipak neću živeti,
tvoje prisustvo se njiše kao trska, cirkus
koji se pakuje, čaša vode koju tražim dvaput:
–
pretpostavljam načine da pobegnem,
još od trčanja ispod železničkog mosta, punog
prašine i smeća. uvek taj miris vlage, pluta
kostima. hoće li se umetnici sa trapeza
pokrenuti? vuku tvoju užad niz moja pluća
–
hvataš me za vrat. zamišljam
neosunčano rame na ležaljci i
kako se okreneš kada te dozovem
punim imenom, što nikada ne radim,
niti smo ikada bili na letovanju, grad i ja.
–
osećam olakšanje kada govorim u
slikama koje mogu biti bilo čije.
ispod mosta sada je uređeno šetalište,
što mogu da kažem i za prostor
prostrt pred nama: bezličan je
i njime niko ne saobraća.
–
(Objavljeno u časopisu Bosanska vila, 2020)
Maša Seničić (Beograd, 1990) posvećena je u svom radu višestrukim oblicima teksta, od poetskih, preko novinarskih i esejističkih, do akademskih. Diplomirala je dramaturgiju na i završila master Teorije dramskih umetnosti i medija na FDU, gde trenutno pohađa Doktorske naučne studije i sarađuje u nastavi. Seničič je bila deo raznorodnih lokalnih i međunarodnih projekata: kao autorka, moderatorka i koordinatorka na filmu, filmskim festivalima i radionicama; kao dramaturškinja i spisateljica, u pozorištu i na radiju; kao glavna urednica i spisateljica, u medijima i pri raznorodnim publikacijama. Ko-selektorka je programa Hrabri Balkan (Festival autorskog filma), kao i jedna od osnivača udruženja Filmkultura, te mentorka edukativnih programa ove i drugih neformalnih inicijativa. Njena prva samostalna interdisciplinarna izložba “Zlatna obala” postavljena je u Zagrebu (GMK, 2020), dok su joj proza i poezija objavljivane u lokalnim i internacionalnim časopisima, zbornicima, antologijama i na onlajn portalima. Za svoju prvu zbirku pesama, “Okean”, Seničić je dobila nagradu Mladi Dis za 2015. godinu, dok je njena druga knjiga poezije, “Povremena poput vikend-naselja” (Treći Trg/Srebrno drvo, 2019) osvojila priznanje Dušan Vasiljev.
Pingback: Festival je otvoren: "Živela poezija koje se shvata ozbiljno!" [književna.mašina] • rizom