- A) OPŠTI DEO
UMETNIČKO STVARALAŠTVO UOPŠTE
I
DEFINICIJA UMETNIČKOG STVARALAŠTVA.
RAZLIKE PO SREDSTVIMA PODRAŽAVANJA
Raspravljamo o pesničkoj umetnosti samoj i o njenim oblicima, šta je svaki u suštini, i kakav oblik treba davati pesničkom gradivu ako se hoće da pesničko delo bude lepo, a zatim o broju i o osbinama delova jednog pesničkog dela, a tako i o ostalom što spada u istu oblast ispitivanja, pa počnimo prirodno najpre od prvoga.
Dakle, ep i tragedija, zatim komedija i ditiramb, i najveći deo auletike i kitaristike: sve te umetnosti u celini prikazuju podražavajući, a postoji između njih trostruka razlika: one podražavaju ili različnim sredstvima, ili različine predmete, ili različnim načinom, a ne na isti način. Kao što jedni i bojama i likovima mnogo podražavaju, stvarajući prema datom liku nov lik, ili po umetničkoj obdarenosti ili po navici, a drugi glasom, – tako biva i u pomenutim umetnostima.
Sve zajedno podražavaju ritmom, govorom i harmonijom, služeći se tim sredstvima ili odvojeno ili pomešano. Na primer, samo harmonijom i ritmom služe se auletika i kitaristika, i ako ima i nekih drugih sličnih umetnosti koje su kao pastirsko sviranje, a samim ritmom bez harmonije podražava umetnost igrača, jer i ovi pomoću ritma, izraženog u držanju i pokretima tela, podražavaju osobine karaktera, doživljaje i radnje, a epopeja (tj. pesništvo)[1] podražava samo govorom, ili nevezanim ili u metrima, i to da metre ili meša jedne s drugima ili, kao što je bio dosad slučaj, da se služi samo jednom vrstom metra. Uzimamo ovaj izraz (epopeja), jer mi nikako ne bismo mogli da damo zajedničko ime mimima Sofronovim i Ksenarhovim i Sokratskim razgovorima, ni ako bi ko podražavao pomoću jampskog dvanaesterca, ili elegičkog ili koga drugog sličnog metra. Međutim, vezujući uz ime metra reč pesnik, ljudi jedne nazivaju elegičkim pesnicima, druge epskim pesnicima, ne uzimajući podražavanje kao pravo merilo pesnika, nego imajući na umu samo naročiti metar. Štaviše, obično tako zovu i pisce kakvog lekarskog ili prirodopisnog dela u stihovima. A između Homera i Empedokla nema ničega zajedničkog osima metra; zato je pravo da prvoga zovemo pesnikom, a drugoga više prirodnjakom nego pesnikom. Tako bi bilo i onda kad bi neko podražavao mešajući sve metre u isti mah, kao Heremon što je uradio u Kentauru, rapsodiji sastavljenoj iz svih metara, pa opet ga treba zvati pesnikom. O tim stvarima, dakle, neka je tako rečeno.
A ima nekih umetnosti koje se služe svim pomenutim sredstvima, tj. i ritmom, i muzikom, i metrom, kao umetnost ditirampska i nomska, pa zatim tragedija i komedija. A one se razlikuju po tome što se prve dve umetnosti služe svim trima sredstvima u isti mah, a druge dve samo delimice. To su, eto, razlike umetnosti po sredstvima kojima podražavaju.
II
RAZLIKE PO PREDMETIMA PODRAŽAVANJA
Kako umetnici podražavaju ljude koji delaju, onda nužno sleduje da ti ljudi budu ili dostojni ili ništavni, jer naše moralne osobine gotovo uvek stoje do toga dvoga, jer se svi, ukoliko je reč o njihovu karakteru, razlikuju po vrlini i nevaljalstvu. Prema tome, pesnici podražavaju ljude koji su ili bolji od nas ovakvih kakvi smo, ili gori, ili nama slični. To isto nalazimo kod slikara jer je Polignot, na primer, slikao bolje, Pauson gore, a Dionisije nema jednake ljude.
Očevidno je da će i svaka od pomenutih umetnosti pokazivati te razlike i da će biti drukčija po tome što će podražavati drukčije predmete. Jer, i u igri, i u frulanju, i u kitaranju, mogu da se jave te razlike, a isto tako i onda kad se podražava ili u proznom pričanju ili u stihovima bez muzičke pratnje. Homer, na primer, podražavao je bolje karaktere, Kleofont prosečne, a Hegemon Tašanin, koji je prvi pevao parodije, i Nikohar, pesnik Delijade, gore. Na sličan način mogao bi ko podražavati i ditirambima i nomima, kao što su učinili Timotej i Filoksen u Persijancima i Kiklopima. A baš u tome i postoji razlika između tragedije i komedije, jer ova hoće da podražava gore ljude, a ona bolje od onih koji danas žive.
III
RAZLIKE PO NAČINIMA PODRAŽAVANJA.
DORSKO POREKLO DRAME, NAROČITO KOMEDIJE
Ovim razlikama pridružuje se i treća, a to je način na koji se pojedini predmeti mogu podražavati. Jer, i pored istih sredstava i istih predmeta, ima različitih podražavanja. To biva kad pesnik, s jedne strane, pripoveda, i to ili, kao što Homer čini, na usta neke druge ličnosti ili sam bez pretvaranja, a, s druge strane, kad sva lica koja podražavaju prikazuje tako da vrše neku radnju. To su, dakle, tri razlike podražavanja, kao što u početku rekosmo: po sredstvima, po predmetima i po načinu.
Otuda, Sofokle bi, s jedne strane, bio isti podražavalac kao i Homer, jer obadva podražavaju značajne ljude, a, s druge strane, kao Aristofan, jer obadva podražavaju ljude koji delaju i neku radnju vrše.
Po tome je, kako neki vele, drama i dobila svoje ime, jer podražava lica koja vrše radnju .
Zato i uzimaju Dorani i tragediju i komediju kao svoje tvorevine, a komediju Megarani, i to i ovi ovde, jer je, kažu, postala kod njih za vreme demokratije, kao i oni sa Sicilije, jer otuda beše Epiharm, koji je mnogo ranije živeo nego Hijanid i Magnet, a tragediju kao svoju tvorevinu uzimaju neki Dorani u Peloponezu. Kao dokaze za to uzimaju nazive. Jer mesta u okolini nazivaju oni komai, a Atinjani demoi, i dodaju da se komičari nisu tako prozvali po pokladovanju nego po tome što su putovali od sela do sela, jer u varoši nisu uživali nikakvo poštovanje. Zatim tvrde da oni za radnju uzimaju izraz, a Atinjani.
O broju i načinu razlika u podražavanju neka bude to rečeno.
IV
LJUDSKA PRIRODA KAO IZVOR UMETNIČKOG STVARALAŠTVA. VRSTE PESNIŠTVA.
ISTORIJSKI RAZVITAK TRAGEDIJE
Uopšte, čini se, pesničku umetnost donela su dva, i to u ljudskoj prirodi zasnovana, uzroka. Jer podražavanje je čoveku urođeno još od detinjstva, i on se od ostalih stvorenja razlikuje po tome što najviše naginje podražavanju i što prva svoja saznanja podražavanjem stiče; zatim, svi ljudi osećaju zadovoljstvo kad posmatraju tvorevine podražavanja. Dokaz je za to onaj utisak što ga u nama ostavljaju umetnička dela. Ima stvari koje nerado gledamo u njihovoj prirodnoj stvarnosti, ali, kad su naročito brižljivo naslikane, onda ih sa zadovoljstvom posmatramo, na primer: oblike najodvratnijih životinja i mrtvaca. To dolazi otuda što sticanje saznanja pravi veoma veliko zadovoljstvo ne samo filozofima nego i ostalim ljudima, ali ovi učestvuju u tome zadovoljstvu samo u neznatnoj meri.
I zato ljudi posmatraju slike s uživanjem, jer pri posmatranju slika dobivaju neko saznanje i domišljaju se šta svaka slika predstavlja, na primer: ovo je onaj. Jer, ako posmatrač nije već ranije video predmet koji posmatra, neće mu se prikazani predmet svideti kao takav, nego zbog tehničke izrađenosti, ili zbog kolorita, ili iz koga drugog sličnog uzroka.
A kako nam je podražavanje od prirode dano, a to isto važi i za osećanje harmonije i ritma – jer je očevidno da su metri samo naročiti delovi ritma – to su ljudi koji su od prirode za to obdareni ona tri dara postepeno usavršili i naposletku stvorili pesničku umetnosti iz pokušaja improvizacije.
Pesništvo pak podelilo se prema osobinama pesnika. Pesnici kojima se svidelo uzvišeno podražavali su plemenita dela i dela takvih ljudi, a oni kojima se svidelo neznatno i prosto podražavali su dela loših ljudi, pevajući isprva pesme rugalice, kao oni drugi himne i enkomije.
Od pesnika koji su živeli pre Homera ne možemo pomenuti ni jednu takvu pesmu, ali se može uzeti da je takvih pesama bilo mnogo; ali, ako počnemo od Homera, možemo pomenuti njegova Margita i slične takve radove. U tim pesmama pojavio se i prikladan metar; zato se on i naziva sada jamb, jer su se u tome metru jedni drugima podrugivali. I tako su od starih pesnika jedni postali jampski, a drugi epski pesnici.
A kao što je Homer bio prvi pesnik plemenitih i ozbiljnih dela – jer on je jedini ne samo odličan pesnik bio, nego je i dramska podražavanja doneo, – tako je i prvi pokazao osnovne oblike komedije, time što nije dao pesmu rugalicu, nego je dramski oblik dao smešnom. Njegov Margit potpuno je analogan drami, jer kako Ilijada i Odiseja stoje prema tragediji, tako on stoji prema komediji. A kad su se pojavile tragedija i komedija, onda su pesnici, već prema tome kako su koji po svojoj prirodi naginjali jednoj ili drugoj vrsti pesništva, jedni pevali komedije mesto pesme rugalice, drugi tragedije mesto epa, jer su ovi radovi pesništva veći i više cenjeni nego oni ranije.
Ispitivanje da li se tragedija u svojim vrstama već dovoljno razvila ili nije, posmatrajući to samo po sebi i s obzirom na javno prikazivanje, to je posebno pitanje.
Na svaki način, i ona sama i komedija prvobitno su postale od improvizacije, i to tragedija od onih koji su začinjali ditiramb, a komedija od onih koji su začinjali faličke pesme, koje su se sve do danas u mnogim varošima održale u običaju. Tako se tragedija postepeno razvila, jer su pesnici svaku pojavu u njenom razvitku usavršavali. I pošto je prošla mnoge preobražaje, ona se ustalila, jer je naposletku dobila oblik koji odgovara njenoj prirodi.
Broj glumaca prvi je Eshil od jednoga povećao na dva, smanjio je učešće hora, i glavnu ulogu dodelio dijalogu; trećega glumca i scenografiju uveo je Sofokle. Docnije stepen razvitka tragedije jeste njena veličina i uzvišen karakter. Tragedija se tek docnije izdigla iz neznatnih mitova i iz smešna govora, jer se preobrazila iz satirske pesme. I jampski metar pojavio se mesto (trohejskoga) tetrametra. Prvobino, naime, pesnici su uzimali (trohejski) tetrametar, jer je pesma bila satirska i više imala karakter igre. Ali kad je postala tragička govorna umetnost, sama priroda našla je za nju pravi metar, jer od svih metara najprikladniji je za dijalog jampski metar. Dokaz je za to što u razgovoru jedni s drugima najviše govorimo u jambima, a veoma retko u heksametrima, i to samo onda kada ostavljamo obični način razgovora.
Naposletku, treba još samo napomenuti da je i broj činova (epizodija) i sve ostalo, kako se kaže, u pojedinostima usavršilo, jer bi iziskivalo možda suviše posla kada bi se ulazilo u svaku pojedinu stvar.
V
PREDMET I RAZVITAK KOMEDIJE.
EPOPEJA PREMA TRAGEDIJI
Komedija je, kao što već rekosmo, podražavanje nižih karaktera, ali ne u punom obimu ono što je rđavo, nego onoga što je ružno, a smešno je samo deo toga. Jer smešno je neka greška i rugoba koja ne donosi bola i nije pogubna; na primer: smešna ličina (maska), to je nešto ružno i nakazno, ali ne boli.
Promene u razvitku tragedije i pesnici koji su te promene doneli, sve to, kao što smo videli, nije ostalo nepoznato, ali promene u razvitku komedije ostale su nepoznate, jer se komedija prvobitno nije ozbiljno uzimala. Pesnicima komedija tek dockan je arhont odobrio hor, a taj su ranije sastavljali dobrovoljci. Tek onda kad je komedija imala izvesne umetničke oblike, spominju se poznati njeni pesnici. A ko je uveo ličine, ili prologe, ili povećao broj glumaca i drugo, nije poznato. Umetnost obdelavanja mitova stvorili su prvobitno Epiharm i Formid. Ta novina došla je sa Sicilije; a od atinskih pesnika prvi je bio Kratet koji je počeo obdelavati opšte gradivo i mitove, napustivši jampski pravac.
Epopeja, dakle, slaže se s tragedijom utoliko ukoliko opširno u metrima podražava ozbiljne radnje; a što se služi jednim i istim metrom i oblikom pripovedanja, po tome se razlikuje od tragedije; zatim se razlikuju i po dužini. Dok, naime, tragedija naročito ide za tim da joj se radnja izvrši za jedan obilazak sunca ili samo za nešto malo preko toga, epopeja je, što se tiče vremena, neograničena. Dakle, i time se razlikuju jedno od drugoga. Međutim, u prvo vreme pesnici su tako radili i u tragedijama kao i u epskom pesništvu.
Što se tiče njihovih sastavnih delova, oni su ili jedni isti, ili su onakvi kakvi dolaze samo u tragediji. Otuda, ko god zaključuje za jednu tragediju da li je dobra ili loša, zaključuje i za epopeju. Jer, što sadrži epopeja, sve to sadrži i tragedija, a što ova ima, to se ne nahodi u epopeji.
Preveo Miloš N. Đurić
[1] Aristotel ne uzima metar kao nužni spoljašnji oblik pesništva. On uzima ovde izraz „epopeja“ da označi njime celokupnu umetnost kojoj je materijal samo „reč“ , govor .