Dimnjak u prošlosti, u daljini
Iz autobusa,
video sam znak pored puta
slovima je pisalo,
strelica je pokazivala.
Pored puta stajala je napuštena fabrika
zarasla u travu.
Iza zaključane kapije
sa one strane ograde
nekada su maštana tela.
Dimnjak se pušio u prošlosti, u daljini.
Sedeo sam u autobusu i nisam sišao na
stanici.
Mogao sam samo da sanjam fabriku,
koja je ostala iza mene.
Sanjao sam budan
i nisam mogao da izbacim
sveminutni košmar iz glave.
Autobus je prošao stanicu,
a ja nisam sišao.
Tela su ostala u fabrici.
dimnjak se pušio u prošlosti, u daljini.
–
Nedosanjani modernizam
Moje telo će nestati u prekinutom snu,
u fabrici čokolade,
u nedosanjanom modernizmu.
San me uvek vraća u prošlost,
u nezavršenu priču,
u neostvarenu ljubav.
Devojka u koju sam bio zaljubljen,
nije stajala na mostu,
prema industrijskom naselju,
jer nikada nije ni postojala.
Fabrika čokolade
polako se topi.
Most lebdi u vazduhu,
fabrički dimnjaci i industrijsko naselje
su nedosanjane kulise.
Traumu moram da obnavljam
i trajno se vežem
za san koji nikada neću dosanjati,
za modernizam sa kojim nikada neću
raskrstiti.
Treba biti otvoren za ljubav
i osloboditi se tela
za nedovršenu priču,
i nepostojeće kulise,
za fabriku čokolade,
koja se neće otopiti.
Zauvek stajati na mostu
i iščekivati susret.
–
Drvo sa dugom istorijom
Drvo
nije zasađeno u šumi
nego pored zgrade
od crvene cigle.
Čovek koji prolazi
i ulazi u zgradu
daje antropološki kontekst
stablu koje raste iz korena.
Drvo je zauvek uprljano
humanizmom.
Bomba-civilizacija,
spakovana u suptilni uložak
hemijske olovke,
razara koren,
potresa stablo.
Drvo ostaje postojano.
Sve je vidljivo,
pogotovo leti,
kada krošnja lista.
Stablo pored zgrade,
dugo može biti živo,
i nije nimalo nevino.
Zarobljen koren
ima ograničenu politiku
bez ideološke samosvesti.
Ne može da napravi promenu
zauvek će ostati kod ulaza u zgradu
ima stabilnu poziciju.
I čovek prolazi pored,
ne može da bira.
Jedan od faktora je vreme,
a drugi – rast.
–
Appendix vermiformis
Imperija je polurazorena,
neobično se sve
sukcesivno zaustavlja,
u sporadičnim događajima,
direktnim revolucijama.
Nafta još uvek pršti
iz appendix vermiformisa.
Nijedno,
rutinskom operacijom
izvađeno,
slepo crevo,
nije bačeno.
Premešta se
posle svakog zahvata
gumenim rukavicama.
Integrisan
u stvarnost van tela,
nepotreban ostatak iz prošlosti,
u novom svetu koji se ruši,
ima svoju svrhu.
Rizomi su otuđena podrška
appendixima
ali i dalje postoje
u polurazorenoj imperiji.
Na prvi pogled
niko nije zainteresovan za naftu
u suksecivnom zaustavljanju.
Izvađena slepa creva
polako preuzimaju vlast.
Iako je sumrak odavno pao,
a zapaljeni appendix vermiformisi
tiho tinjaju u plamičcima vatre,
nikada da dođe koherentna noć,
u kojoj će neki prst na štekeru
konačno ugasiti svetlo,
osloboditi nepotrebne
ostatke iz prošlosti,
ukinuti svrhu.
–
Dolazeći do broja 81
——————————— Senki
Došao sam do broja 81,
tamo gde okreću autobusi
i ljudi izlaze na zadnjoj,
a ulaze na prvoj stanici.
U zagrljaju
jedan drugom pokazujemo grad
u kojem smo postali deca
božijom voljom.
Udišemo vetrove
bezgraničnog kosmosa
i izgovaramo jezik reči
koje jedino ti i ja razumemo,
stvarajući vetar i mirise
u našem zagrljenom kosmopolisu.
Jedne vetrovite jeseni
spoznao sam da ne starim
i da dvadesetogodišnjica
moje poetizacije urbanog
ima smisla.
Ukinuo sam propise
ukinuo zakone
i skinuo tegove
normativnih ograničenja.
Otišli smo na predstavu mojih prijatelja
u zabranjenu bioskopsku salu.
Grad kao grad.
Sa tobom sam sebe
spoznao u njemu
dolazeći do broja 81
tamo gde okreću autobusi
i ljudi izlaze na poslednjoj,
a ulaze na prvoj stanici.
–
Iz knjige Siniše Tucića, Mehanički monstrumi, Beograd: Enklava, 2020.
Pingback: Suočavam se sa nasiljem - razgovor sa Sinišom Tucićem • rizom